Welke basiselementen bevat een EHBO-koffer?

Een ongeval is snel gebeurd. Wat moet er zeker in een EHBO-koffer zitten om uw personeel snel te kunnen bijstaan? 

  • Driehoeksverbanden (90 x 90 x127 cm)
  • Elastische verbanden 5 en 7 cm
  • Zwachtels van elastische  gezoomd gaas 5 en 7 cm
  • Steriele individueel verpakte kompressen ( 5 x 5 cm) (7,5x7,5 cm) ( 10x10cm)
  • Rolletje hypoallergische kleefpleister 1,25 en 2,5 cm
  • Individueel verpakte wondpleisters
  • Ontsmettingsmiddel voor open wonden - klaar voor gerbruik
  • Ontsmettingsmiddel voor materiaal  (pincet, schaar, naald) of eigen handen : ontsmettingsalcohol 70% 
  • Aluminium isolatiedeken
  • Handschoenen voor eenmalig gebruik
  • Folie met filter voor bescherming bij mond-op-mond
  • Fijn inox schaartje
  • Fijn inox splinterpincet
  • Coldpack
  • Lijst met nuttige telefoonnummers ( intern bedrijf-extern)
  • Schriijftmateriaal
  • Ongevalaangifte
  • Nota "dringende verzorging in afwachting van de komst van een geneesheer"

In functie van uw bedrijf moet dit basismateriaal worden aangevuld met materiaal dat alle mogelijk risico’s dekt die gelinkt worden aan uw bedrijf of activiteit. De risicoanalyse dient als basis om te bepalen welk materiaal noodzakelijk is. 

De locatie van en de toegang tot de EHBO-koffer.

De locatie van de EHBO-koffer moet duidelijk worden aangegeven, ergens waar men vaak langskomt en waar hij makkelijk bereikbaar is. Bijvoorbeeld in het EHBO-lokaal, aan het onthaal, op het secretariaat, in de werkplaatsen, ...

Als uw bedrijf over meerdere afdelingen of verdiepingen beschikt, is het aangewezen om ze allemaal te voorzien van een EHBO-koffer.

Vermijd het plaatsen van de EHBO-koffer in een afgesloten kast.  

De EHBO-koffer moeten altijd makkelijk bereikbaar zijn!